Regelgeving betalingstermijn

Uw product of dienst is geleverd aan een ondernemer of de overheid. Hoe zit het met de betaling van de factuur? Binnen de EU-lidstaten zijn hiervoor gelijke regels.

Als u niets afspreekt met uw klant, moet de factuur binnen 30 dagen betaald zijn.

De wet is heel duidelijk over de betalingstermijn van facturen:

Spreekt u niets af, dan moet de factuur binnen 30 dagen betaald zijn
In een overeenkomst mag u een termijn van maximaal 60 dagen afspreken
Als u wilt dat de termijn nog langer duurt, moeten u en uw klant aan kunnen tonen dat het voor beide partijen niet nadelig is.
 

Uw klant betaalt niet op tijd

Dat betekent dat u de wettelijke rente bij het factuurbedrag mag optellen.

De rente berekent u vanaf de dag dat de betaaltermijn is geëindigd tot aan het moment dat de klant betaald heeft.

De overheid bepaalt de hoogte van de wettelijke rente.

 

Wettelijke betaaltermijn voor consumenten

U bepaalt zelf de betaaltermijn voor uw consumenten. Dit moet u in uw algemene voorwaarden of het contract vermelden.

Betaalt uw klant niet? Stuur een brief met daarin een betalingstermijn van 14 dagen.

Vergeet niet te vermelden hoeveel incassokosten erbij komen als de klant niet binnen de termijn betaald heeft.

Wanneer de klant niet heeft betaald na 14 dagen moet hij ook de incassokosten betalen.

 

Spelregels voor bedrijven

Spreek samen af binnen hoeveel tijd het bedrijf betaalt.

Heeft u niets afgesproken? Dan moet het bedrijf u binnen 30 dagen betalen. Dat is de wettelijke betalingstermijn.

Betaalt uw klant niet op tijd? Volg dan de incassoprocedure uit uw algemene voorwaarden.

 

Spelregels voor de overheid

De overheid moet u binnen 30 dagen betaald hebben.

 

Rechtsbijstand

Mocht een klant onverhoopt helemaal niet betalen dan kun je eventueel de rechtsbijstand inschakelen om je vordering alsnog voldaan te krijgen . Wil je meer weten  Wil je meer weten over de rechtsbijstandverzekering? Neem dan contact met ons op. Wij helpen je graag met persoonlijk advies.

Cookie instellingen